onsdag 26 februari 2014

Lite av varje

Har mycket att skriva, vet inte riktigt vilken ände jag ska börja i :)

Status just nu i familjen Hjelmqvist är en Engla som är PRICKIG!!!! hehe lilla stackarn har fått vattkoppor. Hon är så söt när hon vill klia men vet att hon inte borde, ser ut som en rolig dansstil! Har fått i henne tavegyl och smörjer med lite annat så försöker hjälpa henne så mycket vi kan! Hoppas det går över hyfsat fort. Sen får vi väl se om Wille blir pricken om två veckor... Förskolan är underrättade så nu står där en lapp "vi har vattkoppor på avdelningen" kunde lika gärna stått: Engla har fått vattkoppor och troligtvis smittat era barn haha! Annars är det bra med tokastollan Engla, hon har varit hemma hela förra veckan då det var sportlov och det var faktiskt ingen katastrof hehe. Känns som att även Engla börjar komma ner lite i varv, hon har emellanåt lite lättare för att ta sig för att göra något hemma utan oss, hon kan leka lite själv, rita lite eller liknande, bara hon får vara nära oss! Hon är så söt när hon försöker skriva sitt och våra namn med mera ;) På onsdagarna brukar vi gå till kasern - tyghuset på gympan som anordnas där. Eller som Engla säger: Ska jag springa av mig idag?? hehe. Sen försöker vi ju träffa vänner med när de har möjlighet! Känns som att hon börjar anpassa sig mer och mer så att säga till att inte vara så mycket på förskolan. Kanske är det för att jag också lugnat ner mig en hel del! Jag vill fortfarande att det ska hända saker kring mig och jag vill ha folk omkring mig men jag känner mig inte stressad, och inte lika "panikslagen" längre om det inte händer något, jag kan koppla av på ett annat sätt! Jag fick mig ett wakeup call då i mitten på november när jag fick en panikångestattack på jobb! Jag insåg att nu måste jag lugna ner mig så att jag kan vara en bra mamma åt mina två godingar! Hoppas kunna behålla detta lugn även i framtiden!! Sen har jag fortfarande saker att jobba med vad gäller mig själv men har vi inte det alltid? Är inte det en del av livet?

Wille har en stadig tillväxtkurva! Sen han föddes har han ökat 2 kilo och växt 6 cm. Men inte så konstigt kanske när man äter som en häst och bajsar som en höna!!??
Idag har jag varit med honom hos sjukgymnasten då han mest har sitt huvud åt höger så nu måste vi försöka få honom att vända huvudet åt vänster med...
Wille är en underbar kille som sover mycket, äter mycket men skriker även mycket! Mycket kanske man inte kan kalla det och det beror väl på vad man jämför med! Jämfört med Engla i den åldern skriker han massor och i jämförelse med andra skriker han kanske lite. Engla sov i princip ALLTID sina första 2-3 månader det gör inte Wille. För ca en vecka sen satt jag här hemma i soffan och grät för jag tyckte att Wille bara var arg och ledsen när han var vaken aldrig bara vaken och nöjd. Men han har självklart vakenstunder där han är nöjd också men han är ganska orolig med. Sen kommer man ju till funderingen varför?!?! Magen? Magen är det jag "oroar" mig mest för, tänk om han har ont och jag inte vet det? Eller är det något annat? Var är manualen?? hehe Kvällarna framförallt får man bära runt på honom så är han ganska lugn! Vi ska även prova en annan ersättning, en som ska vara lättare för magen att bryta ner så får vi se om det blir någon skillnad. Tror vi snart behöver öka mängden mat lite med för han blir fortare hungrig och så...
Som sagt han är ibland vaken och nöjd med :) Han ler mot oss mer och mer och "pratar" med oss" Jag älskar när han ler mot Engla när hon pratar med honom, sen att hon inte riktigt vet hur hon ska prata med honom så ofta blir det bara massa nonsens ord men vad gör det?! Engla är så snäll mot honom! Pussar och kramar honom, hämtar saker åt honom mm. Hon är inte på honom lika mycket som i början och det är skönt. Men visst ibland får man fortfarande säga åt honom att låta honom vara :) Engla säger ofta :Wille tycker mest om mig... hihi inget fel på självförtroendet där...
Vi är just nu mitt i byte av bvc av lite olika anledningar så hoppas det ska bli bra på nya stället! Vet många som är nöjda så blir nog toppen :)
Jag är väldigt glad att Engla sover igenom Willes skrik, även på natten när vi är på ovanvåningen...

Dick är fortfarande hemma, han söker efter jobb med ljus och lykta och fick beröm av arbetsförmdelingen för hans sökande! Hoppas det snart ger resultat :) Det är ju såklart ganska skönt att ha honom hemma men han vill ju jobba både för sin och vår skulle såklart. Han är inte världsbäst på att bara gå hemma, eller som vi brukar säga: ska man gå hemma ska man vara rik :) Han är bra på att jobba dock så hoppas han snart får göra det igen. Fram till dess har vi strukturerat upp vår vardag lite med ett schema, som bröts innan det hann starta pga Englas vattkoppor :) Men det är ändå skönt att ha den grunden och planera/ändra kring schemat istället för inget! Vi är människor som behöver struktur även i vår ledighet. Och ibland är det skönt att slippa fundera på vem som ska ta tag i vad! Sen är inte schemat skrivet i sten så det kan både ändras och göras annorlunda om vi känner för det :) Det finns fortfarande massa rum för spontanitet!

Igår var jag på intervju med skolinspektionen. Jag gick som föräldrarepresentant från Englas förskola. Det var intressant att diskutera med föräldrar från andra förskolor om hur det ser ut ute i verksamheten, är föräldrarna medvetna om hur pedagogerna jobbar, jobbar de efter läroplanen? Trivs barnen? osv...
Efter det åkte jag hem och hämta Wille för vi var några mammor från en grupp jag är med i, som fått bebisar samtidigt, och fikade på Maddes här i stan. Riktigt trevligt!
Efter det var det Willes läkarbesök och allt var ok förutom det med att han har huvudet mest åt höger men det var vi ju hos sjukgymnast för idag så att vi kan börja öva honom... När jag kom hem åkte Dick till gymmet...
Idag har jag varit på Vernissage på mammas jobb. Det var brorsan och ett par andra som ställde ut lite foton. Trevligt! De är duktiga :)
Imorgon blir det städning och Dick ska träna. Sen får vi se om Engla och Dick ska åka ut till Dicks mamma för att försöka smitta Englas kusin med vattkoppor hehe. Lucas var dock väldigt tydlig idag med att han minsann inte vill ha några vattkoppor så han blev ledsen och tyckte inte alls Engla skulle komma. Sötnosen... Så vi får se hihi...
På fredag ska jag på lönesamtal på jobb, även föräldralediga ska hänga med i löneutvecklingen :) Och jag vill gärna synas, chefen får inte glömma bort mig :)
Dock känns det så skönt just nu för jag bekymrar mig inte så mycket över jobb! Känner mig mammaledig vilket jag ska göra!!! :) Underbart! Gäller att njuta lite, det är absolut sista gången jag kommer vara mammaledig :)

Nu är det dax för sängen! Natti!

1 kommentar: