lördag 7 januari 2012

Riktigt skitt!!!!

Måste bara kräka av mig massor!!! Och en hel del kanske för vissa låter helt löjligt och andra har det värre osv men allt är ju relativt och just nu är detta skit för oss...
Jag mådde bra, jag hade kommit ifatt, jullovet var häligt, underbart, sovit ikapp lite, myst, busat med mera! Jag mådde bra! Hämtat mig från en lite jobbig jobbtermin! Trodde nu att jag var stabil, att jag mådde riktigt bra igen! Men... Ja ett ganska stort men känns det som nu! Inget som inte kommer bli bra men just nu är det skit! Jag känner mig usel som mamma, jag mår åt helvete! Har i ett år nu kämpat med Englas mage! I ett år har hon de flesta dagar bajsat mellan 5-10 gånger om dagen vilket är väldigt mycket! Jag har hela tiden oroat mig för det och trott att något är fel, vi har gjort en del allergitester och så som är negativa. Dock är såna tester inte 100% tillförlitliga och de har inte testat mjölkprotein. Därför nu beslutade läkaren och jag att vi skulle plocka bort all mjölk drygt en vecka för att se vad som händer då... Sagt och gjort så från och med i torsdags har hon bara fått mjölkfri kost. Nog för att jag kunde föreställa mig att det skulle bli lite tricky och mycket att tänka på men jag knde aldrig för mitt liv föreställa mig att det skulle bli såhär!! Engla har varit ganska beroende av sin välling! Hon har alltid fått välling varje morgon och varje kväll. På kvällen har vi - tyvärr - använt det som nattningsrutin. Hon har fått vällingen i sängen och i 90% av fallen har man sen kunnat ge henne nappen och godnatt och gått därifrån och hon har somnat. Detta gick bra även när hon fick stor säng. Men nu tar hon inte den mjölkfria vällingen! Har provat 3 oliak sorter, har till och med sjunkit så lågt att jag blandade vaniljsocker i den ena för att se om det hjälpte men icke! Det går inte alls hon bara gråter massor efter "annan bänge" Så nu har jag inte ens provat ikväll att ge för hon blir så ledsen... Hon tjatade inte efter välling men ska hon sova?! Nej! Jag kan säga så mycket som att hon idag var toktrött redan kl 17. Vi la henne inte förrän strax innan sju och hon har skrikit fram och tillbaka! Dick har legat där innen nu en halvtimme, kom nyss ut och hon verkar sova peppar peppar! En halvtimme låter kanske inte mycket jag vet! Många har det värre men allt är ju relativt, för oss är det mycket! Vill inte att hon ska få som rutin att vi ska ligga där inne hos henne hur länge som helst men jag är inte tillräckligt stark för att hon ska skrika så hon knappt kan andas heller, vilket hon gör så fort vi lämnar rummet! Hoppas det är en kort fas!!!
Hon äter jättedåligt över huvud taget just nu och då har jag ju alltid innan kunnat luta mig på att hon åtminstone får i sig sin välling men nej inte ens den ju! Ett tag innan idag tänkte jag att jag hellre tar 10 bajsblöjor om dan än det vi håller på med just nu! Men så kan jag inte heller göra för är hon då allerisk föstör vi ju bara hennes mage mer genom att ge henne mjölk... Det är bättre att plocka bort det och att det då förhoppningsvis växer bort om några år... Vi får se vad denna veckan visar... Jag hoppas att en del löser sig självt i och med att dagis börjar igen på måndag, när de vanliga rutinerna kommer igång igen med mattider, sovtider osv. Hoppas även att hon kommer gilla den mjölkfria maten på dagis och att hon äter som hon gjort tidigare! Och jag både hoppas och hoppas inte att denna veckan kommer visa någonting, att hennes mage blir bättre... Är hon mjölkallergiker kommer vi ju snart hitta livsmedel hon tycker om, nya rutiner osv det får ju i så fall ta dne tid det behöver men hoppas den tiden går fort ändå! Är hon inte mjölkallergiker undrar jag vad vi ska göra sen?! Hon kan inte ha det som hon har det med magen, hennes stackars rumpa blir ofta röd och hon får ont hon bajsar ofta utanför vilket gör många klädbyten, det är synd om henne! Och som sagt vi har hållt på i ett år nu!

Det är tur Dick är starkare än mig!
Dick: Jag älskar dig! Vet att jag ibland blir både arg och irriterad när du glömmer saker, när du inte tänker på det sätt jag ibland skulle vilja att du tänkte men när det väl gäller är du verkligen min klippa och jag skulle inte klara mig utan dig! Du är min stöttepelare, mitt allt! Är ibland dålig på att framhålla allt det positiva men det finns mycket av den varan!!!

Är även otroligt tacksam för mina vänner och min familj som alltid finns där!

Nu blir det en dusch och sen sängen för jag är officiellt over and out idag!!!

2 kommentarer:

  1. Hej Alexandra
    Vi känner inte varandra men jag har ordet "mjölkfri välling" på google alert och såg därför ditt inlägg. En gång var jag i samma situation som du - hade en liten som inte mådde bra och rådet blev att undvika mjölk. Första tiden var en rejäl utmaning.

    Idag driver jag ett företag som tillverkar just det jag en gång sakande - mjölkfri gröt och välling. Lite oortodoxt att skriva så här men sitter uppkrupen i soffan, läser ditt inlägg och kan inte låta bli.

    Om det ni testat och som din dotter nekat är mjölkfri bröstmjölksersättning så är dessa suveräna näringsmässigt men kan vara svåra i smaken. Det kanske inte faller din dotter i smaken heller men vår välling (EnaGo) smakar snarlikt "vanlig" välling. Det finns ytterligar en tillverkare vars välling ligger mittemellan smakmässigt. Kanske kan någon av dessa underlätta för er utifall ni inte redan testat?

    Oavsett vilket vill jag önska er lycka till med den mjölkfria kosten. Håll ut, även om det känns tufft till en början så brukar vardagen bli sig lik rätt snabbt.

    Med varma hälsningar,
    kristina Kallur

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt svar såg det inte förrän nu dock =(
    Jag har testat 4 olika mjölkfria vällingar men fick tips att använda Enago gröt och blanda lite lösare och ge som välling! Hon dricker dem med god aptit =)=) Enago välling tog hon inte! Men som sagt gröten. Blandar den bara 210 vatten 6 msk gröt =)

    SvaraRadera